Wednesday, August 6, 2008

Aku Yang Kemalangan...!

3 jun 2008 (selasa)
Itu lah hari dan saat yang menjadi titik hitam di dalam didup ku yang mane ku tlah mengalami kemalangan jalan raya yang membuatkan sedikit aktiviti harian ku terganggu... kisah ini berlaku selepas sebulan aku bekerje sebagai saorang pereka di sebuah syarikat percetakan yang agak popule lak kat seremban 2 (agaknye la, ahaa...) tapi 2 la customer nye gamai la sangat smpai letih nak melayan... kadang2 2 naik fedap la plak kan melayan karenah orang nh, ade yang baik 2 baik la sangat... kalo y kerek 2 melampau2 la pulak... huhuh... ok bebalik pade cite... time 2 baru pas habis keje dalam pikul 3.15 ku kelua ofis dengan menunggang moto Kriss NBC 6009 hak milik abang aku...(mekasih anet). aku bersaing balik dengan mbe ku yang baru je 2hari mule keje kat c2... aku di hadapan dan dia menunggang d belakang... time 2 jalan jem, time orang balik keje kan... kami pon menunggang la d tepi kiri jalan...

Nak di jadikan cerita, setibenye betul2 depan plaza tol Seremban (arah selatan) (plaza tol sebelah kiri) muncul sebuah Mitsubishi Storm dari kanan dan terus membelok ke arah tol tersebut tanpa berhenti... ape lagi aku pon sampai time 2... huh... gangg...! sakitye... aku kene langgar sebelah sisi kanan ngam2 dekat betis... moto rebah ke kiri n kereta 2 lambat la breknye. so bile da moto da rebah kaki ku masuk ke bawah keta 2... dan tersepit la d antara moto ngan keta...(ngerikan). nasib baik la kaki dapat tarik balik tapi mase tarik tali kasut terikat ngan kaki. so mase tarik 2 dapat la gase kaki nh goyang semacam je... cepat2 aku tarik selua ke atas lutut dan dapat tengok kaki da bengkok...(tulang betis da tolak kulit keatas) huhu

waktu 2 la gase mcm lemah sangat2... boleh la pulak driver 2 (cina) turun keta mrah kat aku. dia salah kan aku kenape x berhenti... padahal aku jalan lurus wat ape nak behenti tp dia la yang patut behenti cz nak masuk simpang (bodo ponye orang!). nasib baik la waktu 2 da gamai yang behenti bagi bantuan... so mase da x bedaye 2 ade la saorang insan cina yang sudi support blakang ku..

Dia duduk kan aku slow n bersandar kat kaki dia... (da la time 2 jem... da xcident lagi2 la jem nye). ramai y nak hulurkan bantuan mase 2..ade yang da patah kan kayu nak suport kaki nh dan ade gak y tpon ambulan... selang 5 ke 10 minit kemudian aku dengar name aku kene panggil... "Cu kenape nh?" bile aku toleh je ke belakang rupe2 nye abang aku (anet). kebetulan dia balik lambat cz jemput wife dia kat terminel one. mase 2 Allah je yang taw mcm mane perasaan aku time 2... air mate memula memenuhi ruang mate... terus aku peluk anet dan sakit mula terasa... dan lepas 2 dia bangun n tanya kat orang sekeiling sape yang langgar bila dia taw orang yang langgar aku 2 aku da nampak dia mule ganggam penumbuk erat... nasib baik la ade yang cepat sabar kan dia... cepat2 dia ambil no plat keta 2.. n trus talipon mak, akak dan abang2 yang lain... (cz polis da smpai time 2) time duduk tunggu ambulan ramai la yang slow kan kenderaan nak tengok kan... (biasa la orang Malayasia kan, ahaa...) ade y aku tengok sempat rakam ngan henfon lagi... (popule la kejap)

Ambulan datang lambat. lambat la sangat... sampaikan ade yang ofer nak hntar aku ke hspital nek keta masing2... tapi ade gak yang x bagi cz takot kalo jadi benda lain plak... cz kaki betul2 da tekulai time 2... (bengkok). time tunggu ambulan datang je kaki da mula bengkak besar n bertukar warne biru pekat... da mula lebam...selapas setangah jam tunggu baru la ambulan sampai... (7.00 p.m) mase rela 2 nak luruskan kaki nh yaAllah... sakit la sangat... anet ikut teman ke hospital. wife dia bw balik moto dia n moto aku abg ipar aku y bawa balik. dalam ambulan mak call menangis2 tanye mcm mane boleh jd mcm 2...aku x taw nak kate ape... suara tersekat2 cz sedih sangat mase mak call.x sampai hati nak buat mak menangis lagi so aku kate aku ok je... dan malam 2 gak mak g seremban ngan angah.

Lebih kurang 7.20 sampai ke hospital Tuanku Jaafar, Seramban. trus d masukkan ke Emergency Room (ER)... mcm2 dowang buat kat aku sumbat oksige kat hidung la, ape la... ku biar kan je..da x berdaye nak buat ape lg da mase 2... lbih kurang puku 7.40 kak Yang masuk satle kan pendaftaran operation. dan dlam 10 minit kemudian kak Yang ngan anak dia Wawa dan Along ngan anak bongsu dia Dania masuk ke ER menangis2. tp aku senyuman cz tanak buat diorang lg sedih. kemudian ramai la nurse n doc kerumuni aku... (mcm x pernah tengok orang xcident la plak, ahaa...) diorang bincang ape la nak d buat kat aku nh... da bincang2 diorang cabutkan kasut belah kiri n stokin (kasut sebelah kanan tinggal d tempat kejadian) (chewah). selua jeans aku kene tanggalkan... baju kene gunting cz x daye nak bangun n yang tak bole tahan underwear pon kene gunting... (ahaa... malu2) cz yang gunting nurse pelatih lak 2... (lawa gak) name dia kalau x clap Jacinta.. tp da sakit kan time 2...uat muke selambe je la...

Pas je habis cabut semuanye nurse selimutkan aku tebal2 dan terus bawa g xray. hbis je xray msauk balik kat ER. lepak kejap. Boleh la pulak borak2 ngan nurse 2...
Dalam pukul 10.30 aku d bawa ke Operation Room kat level 3 kalo x clap.. tgu turn kat lua 2 kejap pas 2datang la doc perempuan cine. lembut je orang nye... baik sangat. tanye aku last makan n minum ble cz kalo nak operate mesti puase 6-8hour b4... kalo x clap la kan.. lepas sign nak operation trus masuk bilik bedah 2... (sejuk kemain). doc 2 buis tulang belakang aku.. ( sakit nye Ya Allah) doc 2 kate dia buis separuh badan je, aku mintak pengsan je trus tp dia x bg... takot wooo... dia keta nant dia tidur kan aku je pkai gas ape ntah. pas je bius dia letakkan ais kat kaki tanye rase ke x...

cz nak pastikan bius betul2 berhsail... bile da kebas dari pinggag ke bawah diorag pon mule le keje mmembelah kaki nh...walaupon x sakit tp boleh terase la diorang angkat kaki, belah n gerudi tulang... ak sedar sepanjang operation 2... kaki aku betis kanan berarial n di belah setiap sisi cz nak buang darah kotor. dalam pukul 11.30 aku kua bilik bedah 2. n pas je kua aku nampak mak n anet kat tepi pintu 2. aku nak tgur tp x daye... tp diorang mmg x perasan aku time 2...(sodih eyh lak ai) Orang y tolak aku 2 trus bawa aku masuk ke Wad 5A. (Wad Otopedik) bile da de dlm wad x lame kemudian abang aku y no 3 smpai (Bang muzi).

ak tanye mane Mak dia kate x taw... lame gak lpak ngan dia x lame kemudian Mak ngan Anet smpai... ak tnye la x nampak ke aku kua blik bedah 2 td... dia kate nampak tp ingat kan owang besalin katenye... (ade ke patot)... mak nak balik mlm 2...

tp ak x bg huhuh... nasib bek la mak ade mlm 2... ak nak buang air x boleh cz ubat bius da blok sistem nak buang air.

sakit weh spanjang malam x bole tdo... pukul 8 lebih baru boleh buang air...
mak bg taw mlm 2 gamai y dtg nak lawat aku...
huhu... budak bujang kg habis sume datang... sdare mare lg... dlm 8buah kereta ade kot y dtg mlm 2... tp mene la blh kan melawat malam2...
- so start ari 2 slame 17 hari aku duduk wad
- 2 sampai la hajat nak dok wad...
- ade lak yang hebohkan kat owg kg tulang rusuk kanan aku tersembul kelua...
ioi... agak2 la pon... tengok pon x main sebut je
- kene la menyesuaikan diri ngan kaki da de arial
- mbe datang melawat (trime kasih kat Fendi, adeeb, Irma Haireena, Kak Zura, Farah, azad, beby, che nad, Rezal, Dy in, wana, Ain, apis n fakrul) n sume mbe2 y datang tp x d sebut name nye maaf ye. dan sume yang amek berat walaupon x dpat datang
-19 Jun aku kua wad
- kenduri ari2 mekasih kat Dolah, ee, azad n shamen y sudi datang ek...

5 ogos aku g hospital seremban g cek... Alhamdulillah besi nih d cabut... mase mule Doc bg taw aku y besi bole d bukak hepy la sangat2... masuk je kat blik nak cabut besi 2 (POP) ak tnye la org 2 ade bius x...? orang 2 kate xd.. aku ingat kan memain je orang 2... gupe2 nye mmg btl2 xd bius... (hampeh tol la) sakit la jugak... tp sume ok da...habis je cabut besi trus cmen kaki nh...nant 2 Sep kene g seremban balik cek. harap2 time 2 da x bersimen lg kaki nh dan da boleh mule terapi... cz da x sabar nak cntnue stdy hjg tahun nh...


kaki ku yang ngeri
kawan-kawan yang sudi datang
harap sesiape la y bace blog aku ng doakan aku cepat sembuh ye,,,
bukan mengharapkan simpati tetepi hanya ingin berkongsi... ;
tanks la sudi bace karangan aku y panjang2 nh ek...
daaaa...
salam....

2 comments:

PandaMerah said...

geli sial...
xder pic lain ker nak letak!
cet!

Z@mn!m@x said...

nape ek den yg lmbek skali pek taw...
cian den...
hehehe...
tp cian alie kek ko pui...
po2 pown den doakan ko copek somboh n sompek la ko smbg blaja ujong taun ni yo...
myb po yg jdi ni do hikmah eh...
saba yo...
:p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...