Thursday, August 13, 2009

apa masalahnya?

Assalamualaikum..

aku selalu melihat gelagat ini dan mesti anda pon mesti penah merasa apa y pernah aku alami dan sering mengalamiya. aku pon x taw la ape masalahnye. ada teman tp seperti berteman, bersahabat tidak seperti bersahabat, berhubung tapi seolah olah x memerlukannya.

Kenapa bila keseorangan kita akan mencari orang y selalu dengan kita (paling rapat) dan pabila kita sudah berteman baru @ rakan kita tiggalkan rakan rapat kita itu. malah lebih memeritkan lagi pabila rakan itu di caci dan di layan enteng oleh rakan y sudah mempunyai teman@rakan baru itu. perlukah berbuat demikian.. mungkin di hati berniat tuk bergurau, tetapi tidakkah dia sedar bahawa gurauan nya itu kasar sekaligus menyaitkan hati temannya itu.. sering d bibir melafazkan bahawa hati manusia berbeza.. ada y blh bergurau sedemikian dan sebaliknya. tetapi pabila dia bergurau berunsur penghinaan itu tidakkah dia fikir akan perasaan teman nya itu.. tetapi mungkin juga itu adalah balasan tuk perkara y sama y pernah d lakukan sewaktu ketika dahulu.

kadang2 melihat rakan baik itu bergurau dengan rakan lain amat lah baik.. tetapi pabila bersama rakannya selalu d perlekehkan ertikata lain kasar. dengan rakan lain tertawa bersama2 tetapi pabila rakannya dia akan mentertawakan rakannya itu.. x salah bergurau tetapi apa lah salahnya memikirkan dahulu perasaan sahabat itu.. bukan baru kenal semalam tetapi usia persahabatan sudah makan tahun malah ada y lebih 5 tahun. tidakkah dia tahu rakannya hanya memendam perasaan kerana angkara sahabat baik sendiri. mendiamkan diri untuk menjaga hubungan persahabatan tetapi telah d salah ertikan. kenapa perlu membuli sahabat sendiri...? adakah itu y di gelar sahabat?

dan pabila menegur sahabat itu secara baik dia akan diam dan pabila sahabat lain menegur boleh pulak bergelak ketawa.. kanapa perlu mcm tuh..
x boleh kah bergelak ketawa bersama2 denga rakannya itu.. saling menasihati. tapi x mengapalah asalkan sifat buruk berubah pada baik

dan kenapa perlu sahabat y dipijak itu sabar dengan karenah sahabat baiknya itu... apa y dia dapat..rase x rugi pon kalau dia meninggalkan sahabatnya itu. mungkin kerana terlalu memuliakan sahabat die hanya menelan pahit y d lontarkan dr rakan itu. tidaklah semua nya jahat dr rakan itu.. malah ada sifat baik sahabat tersebut y mungkin membuatkan si sahabat y d pijak masih lagi ingin berteman dengannya. mmg sukar tuk menjaga hati setiap teman tetapi berfikirlah sblum mengeluarkan kata2 atau bertindak sesuatu pada teman itu. cuba fikir pabila ada sahabat lain membuat perkara y sama seperti kita lakukan pada teman baik kita. bersama2 lah kita hargai sahabat baik kita itu kerana akan ada habuan y datang dariNya. xrugi buat baik ngan orang.

cz setiap manusia ada personaliti dan sifat tersendiri...

renungan bersama

10 comments:

- mista dausz - said...

tu la..
tanpa kaple sahabat penting..
tp bila da b'kaple..
sahabat dibuang mcm sampah..
well bnyk kali da aku rasa..
bila kaple xde br cari aku...
kalu ikutkan hati aku
nk je sound tepek depan muka...
geram nya hanya ALLAH shj yg taw...

bila ko bukak pasal neh..
timbul rasa bengang je..
hahaha...
:)

epullani said...

ahahhaa
biase la tuh...
xksah la da kapel ke x..tp jgn la lupe kan mbe..
dan jgn la hina mbe..
walaupon niat nak begurau..

Muhammad Farid said...

betul...betul...betul... (bak kata ipin)...

ni macam tuju pd ana je epul??? ke dengan halim, dan ust tu?huhuhuhu

walaupun depa ada bergurau dgn ana sampai menyakitkan hati, nak marah pun tak larat dah sbb sakit. biarkan je la diaorang nak bergurau...tp psl awek ni memang tak boleh sebab soal tu sensitif. bukan boleh di buat main2...biarpun ada aweks tapi mmbr2 dlm umah tu ana tak lupa...

kalau ada buat salah pd epul...minta maaf...

qila said...

huhuhu...
gle laa post ko ni...aq pon ngh ader prob cmni...mmg sesuai laa...
mmg shit laa kwn cmni...
ble daa ader bf/gf, tros ego xnk jge ati kwn...
tahi..tahi..tahi

~Rein~ said...

walaupun eden xbaco abih~
tp den dh bleh tau apo g ekau nk sampaikan..
haaaaaa....now the THING happen to you.
well~aku prnh postkn pasal nih sebelum nih
so jgn ssh2kn hati.people change~
kt luar tuh byk lg kwn beb..
yg dh lupe diri tuh.abaikan jew.biarkn dia dgn dunia dia.kita tunggu n lihat..
bru couple.dh mcmnih~
lainlah kalo dh calon bini..
dah rpul~moh kito poe karok!!!

epullani said...

ahahahah measeh la to all...

haji - bukan ka aji la.. xde kene mengene pon ngan dak2 nh mahu pon aji

Qila - tuh la..
sabar je la aku..

dy in - tuh la..
kau jgn wek kek dn mcm tuh lak yo..
hakhakk

jom2 karok ptg kang

countess_anne said...

bile aku bace blog kau nih, amatlah menyentuh perasaan.. coz aku ngah ade gak probs cmni... sdey mmg xterkata, mkn hati letih aku nk berkata2... tapi aku still hope hubungan aku ngan kwn2 y lain xjd cmni.. bt kwn2 rapat aku, or sape2 y rasa die kwn rapat aku, aku xpnah nk bt korg terasa or nk tgalkan korg jauh sekali sengaja menyakitkan korg, mgkin aku juga terasa korg cube ber buat demikian.. huhuhuhu pendek kata, aku sntiasa syg korg, pjg kata... syg la aku juga.. haahahahahahahaha

to epul: if ade y aku bt kau terasa aku mnx maaf.. tp lau xde alhamdulillah... thanks for ur friendship... thanks for everything...

to d'in: rnduuuuuuuuu nye kt dn.... ble nk jmpe nad ni..... huhuhuhu

Cap Api said...

aku pn ade rase camtu bile ,ula2 msk kt u..
kawan baik aku pinggir aku sorang2 sbb dia ada kawan baru..
bila jumpa plak.. main kutuk2 plak..

epullani said...

tuh la pasal.. kenapa perlu nak kutuk mengutuk2 neh..
kan mbe baik kite sendri

ThE cOpy suSU said...

hmmbetul 2..sahabat la segala2nye..tnpa shabat kita keseorang...tnpa shabat juga kita kesepian..so jgn ler kerana sahabat kita bermusuhan..syangi dn hormtilah shabat kamu selagi mampu..kerana..DIA adalah segala2nya buat kamu....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...