Saturday, November 7, 2009

Dilema~

Assalamualaikum wrth...

Hati dan perasaan pada seseorang bukan lah sesuatu yang enteng, kerana ia akan datang dan berlalu begitu sahaja, tanpa memikirkan hal diri badan tersebut. Ia menjadikan seseorang itu gembira, sedih, murung, tersenyum, dan kadang-kadang dilema dengan perasaan yang datang itu. sampaikan kita sukar tuk membuat keputusan yang terbaik demi masa depan dan kebahagiaan demi nafsu semata-mata. Akui bahawa ini adalah ujian dari y Maha Esa. Bukan ah tuk mempertikaikan rahmat dan pemberiannya, tetapi amat sukar tuk seseorang yang amat nipis imannya.

Sesungguhnya perasaan adalah sesuatu yang unik di ciptakan Illahi demi mencorakkan kehidupan hambanya. Nafsu dan perasaan seiring bersama itulah ujian yang amat berat dari Nya, dan walaupun kita mengetahui bahawa perasaan pada insan sebenar ada d hadapan tetapi nasfu akan selalu menguasai akal tuk memilih yang bukan sepatutnya untuk kita. Kenapa itu yang perlu kita kejarkan? Hanya kebahgiaan di dunia semata-mata?

Adakah ianya akan seharusnya begitu? sentiasa menyalahkan perasaan dan nafsu yang bergolak di dada? Sesungguhnya Allah maha mengetahui. Hanya mampu berdoa memohon petunjuk dan ke jalan y benar-benar d redhai Nya. Insyallah...
Amin...

22 comments:

the copy susu said...

Benar kata saudara..dilema wujud dlm diri sperti kita..kadang2 kita terlupa dgn kehadirannya sehingga kita tidak dapt mmbuat keputsan yg nyata...mengiakan pun tidak..malah menidakknya jauh sekali..

kadang kala kita juga sentiasa mmikirkan keputusan yg terbaik..kerana ianya mnentukan masa hadpan..

kita juga sentiasa merasakn "tiada masa" hingga membuat kptusan terburu2 yg kelak belum pasti kebenarannya..namun andai kputusan tidk diberikan segela...mungkin juga pluang didepn mta lnyp bgitu saja..

mungkinkah peluang masih ada skiranya kputsan belum dinyatakan?? hnya yg esa menentukannya..semua telah terlulis diatas sana..
kita hnya mnusia..yg acap kali melakukan ksalah n ksilapan..

padanya kita berdoa agar mmbuka semua peluang dan mmberi keyakinan utk menyatakan keputusan yg terbaik...insyaallah..

jgn biarkan diri kita sentisa didlm DILEMA...

epullani said...

itulah.. dugaan dr nya... jika akal mampu mengawal nafsu insyalah akan mampu kembali ke jalan y benar..

ThE cOpy suSU said...

insyaalllah...sama2 berdoa agar jalan yg kita pilih selama ini adalah yg benar dn terbaik...

keputusan hari ini menentukan hari esok..kan...hehe

epullani said...

eheheh btl2.. semoga kita membuat keputusan y benar2 terbaik d antara terbaik..

ThE cOpy suSU said...

hmm nk ucap terima kasih pd saudara kerana sudi mmberi pndangan dlam blog sy..bru je dibina..juga xpandai berkata2 sperti saudara..sekadar mencoretkan apa yg terbuku dihati...

epullani said...

hehe ye saye.. xpe.. ade mase sy lawat lg blog kamu ye.. btw.. blh sy tahu sape kopi susu nih?
saudara ke saudari?

ThE cOpy suSU said...

bgus la..same2 kita berkongsi pendapat...

sy hanyalah teman biasa..masih mncari2 sinar kebahgiaan...

epullani said...

mm baikk :)

ThE cOpy suSU said...

;)

moh adeeb said...

nasib aku gay

yusuf mujahidin ™ said...

kadang kita suka apa yg tk baik utk kita

kdg kita benci apa yg sbnrnya baik utk kita

hanya Dia yg Maha Mengetahui segalanya

Al Quran : 216

=)

ThE cOpy suSU said...

adeeb: wah pengakuan hebat..bagus xmalu tok mnyatakan siapa dri sbnar

yusuf: betul..semuanya sudah tertulis..kita perlu mmbuat keputusan yg terbaik..utk tntukan masa dpn kita...

epullani said...

adeb - jujur sgt tuh.. mm aku bi ke..?
miahahahah adoii..
nh kamu lagi nak y sememangnye x boleh..
haihh

yusuf - betul.. selalunya y bukan milik kita itulah y kite nakkan..

tapi nape ek?

moh adeeb said...

hahaha... baik jadi gay.. if kiter dah dilema terhadap wanita.. :D

eh jap itu di panggil dilema ke fobia ek?
wakakaka
keliru plak

epullani said...

adeb - mm kalo mcm tuh fobia name die.. kalo dilema tataw nak pilih laki ke ppuan.. adoii. mehehe

ThE cOpy suSU said...

adeeb: betul ke saudara nie gay...hehe..

dilema: "keadaan yg mnybbkan sukrnya mmbuat pilihan antara 2 altenatif (bnda,org, situasi dll) @ lebih: keadaan serba salah

fobia: ketakutan yg amat sngat akan sesuatu..

anda mampu menilainya..

epullani: wah betul2 dalm dilema nie...

moh adeeb said...

for copy susu.. saya seorang yang straight.. nope guy.. and open minded. :)

ermm...
but.. for me.. dilema itu akan sentiasa berlaku..itu proses cara kiter menyelesaikan sesuatu perkara..

kadang2 kiter perlu bersikap kejam untuk memperbaiki keadaan itu mahupun memilih keputusan.

orang biar ia sakit buat sekitar dari pada meneruskan penderitaan..

yang penting sekrang.. kiter sudahkan dulu ape yang telah kiter mulakan.. dan. biler selasai. baru kiter mulakan benda yang baru..

jgn tamak dlm pilihan.. walaupun kiter di ajak mengenai resiko..

ThE cOpy suSU said...

adeeb: oww ingat gay tadi..riso juga zaman sekarang nie...

hmm betul sy setuju gan pendapat saudara...nak buat keputusan mmg sukar..lg2 yg mnyebbkn hati n prsaan sumeone...

kadang2 kita terpaksa melukakn hati yg satu ni tok bahagiakan yg satu lg..mungkin perit nk wat keputusan org "kejam" tp keputsan 2 lah yg mnntukan sgalannya kan...

harap saudara tidak lagi hidup dlm dilema mahupun "fobia" heheh

epullani said...

ye betul2.. perasaan senantiasa bermain2 d hati manusia.. itu adalah sesuatu y lazim tuk manusia..

jadi pandai2 lah kita memikirkan baik buruk tuk masa depan kita.. bukan sekadar nafsu semata2..

kerana pabila nafsu mengusai akal.. buruk padahnya..

Xsanz ~ said...

kalau takde dilema senang la hidup..
ini test jer.. nk tgk btol2 ke tak hambaNya bertawakal dan redha atau tiada usaha..

epullani said...

xsan - ye betul2 :)

countess_anne said...

salam shbtku y mulia,

mungkin sudah terlambat bt aku untuk menyatakan apa2 pd entry ini,
namun masih jua hati ingin berbicara,
lumrah manusia untuk berada dalam dilema,
kerana hati mmg diciptakan berbolak balik,

wahai shbt,
usah la merasa gusar,
bahkan resah,
pinta dan mohonlah,
pd y maha esa,
allah y membolak balikkan hati,
agar hati kamu punya ketetapan,
kerana
sesungguhnya dia maha mengabulkan doa hambanya,
insyaallah,

yakin lah hanya kepada dia,
dan bersyukurlah di atas segala ujian y kamu hadapi kerana,
itu tanda syg nya kepadamu,

uhibbukafillah shbt

shbtmu,
nad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...