Saturday, April 17, 2010

kawan~

Aku ada seowang kawan baik dan kawan aku ada kawan baik jugak. nak story pasal kawan ngan kawan dia plak hr neh.. aku pon heran la.. kenapa bila ada orang buat baik tp langsung x d hargai.. x harap pon balasan tp cukuplah dengan menghargai apa y kawan tuh da buat.. mereka berkenalan dah lama, dekat 6 tahun gak la... masa sama2 study dlu. mereka mmg rapat la dr dlu lagi. masa kawan dia sakit kawan aku tuh la y dok tolong mcm2.. smpai owang kata gay lah apa lah.. aku pon sama dok gelak.. Tp aku taw y kawan aku tuh khlas nak tlg kawan dia.. biarkan apa orang nak cakap kerana hanya mereka y memahami apa itu erti sahabat sejati akan mampu menilai hubungan mereka.

kawannya kemalangan jalan raya beberapa bulan lalu, agak teruk tp x bole tandingi aku la.. siap masuk besi.. tp biasa la bila da kemalangan mesti cedera. so apa y kawannya x boleh buat, kawan aku la y tolong buatkan. tp mmg aku kenal sgt dengan sikap kawannya itu. terlalu ego. kalo dia nak minta tolong kawan dia mcm2 alasan kawan dia buat. dengan ngade2 kate kate x bole xpon dengan muka kerek dia tuh. yang tuh mase kemalangan xpa la. tapi masa dia shat, nak mintak tlong susah la jugak. sampai kawan dia mengadu sakit pon dia buat x tahu je kadang2 kutuk lagi kate lemah lah apa la. tp kalo dia sakit, kawan aku tuh la y dok bg ubat tanya mcm2 lah. xkan x boleh nak hargai bende tuh. simple gila. aku pon x tahu kenapa
Allah mewujudkan manusia y x tahu nak menghargai kebaikkan depan dia. mungkin Allah nak menguji kawan aku tuh kot. nasib baik kawan aku kuat lagi. pasal aku tahu apa y Allah buat tuh suma akan ada hikmah dia kan.

aku tgk pon kadang sakit hati tp aku tahu kawan aku sabar melayan karenah kawannya itu. dalam apa pon keadaan dia tetap sabar walaupon kadang2 dia nek tensen tp tuh la.. bila da reda dia bole baik balik dengan kawan dia tuh y mulut men lepas je nak bercakap. langsung x reti nak jaga hati kawan baik dia. mungkin dia berniat tuk bergurau tp dah bertahun berkawan xkan x tahu apa y kawan2 tuh suka dan x suka.. tapi y herannya kawannya tuh bole buat baik je ngan kawan aku tuh. macam xpenah buat salah je plak. aku nampak sangat kawan aku tuh je y lebih2 nak berkawan tp langsung x d hargai.. (Xmaksud y kawan aku neh baik sangat dan kawan dia buruk sangat) suma orang ada kelemahan dan kekuatan sndiri.

tp aku heran kenapa perlu ego dalam persahabatan sedangkan bila susah.. lembut je cakap ngan kawan aku tuh nak mintak tolong la. ape la.. tp cuba kalo da elok nanti.. bila dah boleh buat semua, jangan kata kawan aku nak mintak tolong.. nak menyembang pon dia layan x layan je.. tp kalo ngan kawan dia y lain huh!!! siap berhenti buat keje. kalo menyembang di la no1. tp dia je la y bercakap.. dok bercerita. kalo orang lain dok bercerita suma dia blok.. pas tuh dok cita hal dia je plak. xde 2 ways communication langsung kalo nak bercakap ngan dia neh. kalo kawan aku bercerita dia diam.. layan x layan. ahahaha terbaik lah.. bila kawan aku tu berkecik hati kawan dia selamba je kutuk macam2. WEI...!!! manusia dciptakan dengan pelbagai perasaan.. kalo x bole nak faham perasaan kawan baik tuh jangan la berkawan.!!!

tp aku mmg tabik ngan kawan aku neh. dia betul2 jaga kawan dia walau apa pon kawan dia buat. aku harap semoga satu hari nanti kawan dia akan sedar apa maknanya keikhlasan, bertolak ansur dan bantu membantu di dalam persahabatan. sesungguhnya persahabat y abadi amat berkmakna. aku harap dia sedar kebaikkan y kawan aku buat tuk dia. kita selalu melihat keburukkan pada y jauh tp kebaikkan y dekat langsung x d hargai. biasalah manusia. sama2 la kita renung2 kan bersama ya. dan aku harap kawan aku kuat dan akan cuba perbetulkan diri tuk memenangi hati sahabat y dia "anggap baik" itu.

*** xsalah kalau nak kerek dan ego, tapi biarlah bertempat. ini dengan orang yang buat baik pon kita berlagak. nanti kalo susah kawan y kita x hargai tuh lah y tolong. ingat kita x selalu berada d atas...

~ Moral = hargailah kawan kita. ~

7 comments:

Cap Api said...

org yang buat baik akan dapat blasan baik..

mmg best dapat sahabat sebaik tu..

epullani said...

mm tp x d hargai... mkin ada sahabat y lebih baik dr tuh kan

countess_anne said...

aku tabik kt kwn kau.. :) mgkin aku pon xdpt jd sebaik die kan.. kdg2 aku pon ley rase mrh n tensen n bru2 ni aku sedar.. hot temper aku xley di kawal.. pasal kdg2.. bile kite bg muka org naik kepale.. dan skang aku mcm da xley nk hold on.. cepat nk melenting.. but selalunye.. y bt aku jd cool down.. kate2 dr buku2 motivasi y aku bce. (karya hilal asyraf) katenye "kalau kite bersahabat sejujurnya dan seikhlasnye kerana Allah , kenapa kite harus rasa letih dgn kerenah kwn2 kite, anggaplah itu ujian tuk kita mengukur sejauh mana benarnye kite menghulurkan persahabatan itu" "bencilah pd perbuatan tp bukan pd si pembuatnya"
ckp kt kawan kau.. semoga die lebih tabah.. dan ckp kt die.. ada shbt y baik tuk shbt sebaik die.. aja2 fighting

p/s: i know more than that, i feel what u feel,i understand more than expected "

epullani said...

yep2.. berkawan kerana Allah.. bencikan perbutan bukan orangnya..

ThE cOpy suSU said...

hmm...tbah betul hati kawan saudara 2...mmg sukar nk dapt kawan yg sanggup bersusah payh utk kawannye...tp sdikit kesal gan sikap kwan kpd kawan saudara 2...butakah atau xtaw erti sebenar persahabtan 2...hmm..sedih jika dperlakukan bgitu...

smoga kawan saudara tabah menghadapi semua dugaan ini...kawan yg baik bukanlah kwn smsa snang sahaja...tp kawn yg baik berada dlm apa jua keadaan...harap saudara juga KAWAN yg baik dunia akhirat tok kawan2 yg lain...insyaallah...

epullani said...

yep2.. measehh ya... tuh la pasl.. susa nak cr teman sejati y bole ketawa time senang, membantu tika susah... kalo ada pon suma mengharap balasan.. xnak suma tuh.. cukuplah kalau d hargai..

ThE cOpy suSU said...

hmm betui...menghargai n dihargai cukup bermakna bg seorang kawan...
~tetibe terasa rindu yg amat sngt gn kawan bek sy...lame xjumpe n kongsi maslah...segn gn dy..terlalu bnyk sy bekongsi...n terlalu sygkn dia...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...